Hanne-May Scheen ble født i 1960, og utdannet seg ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole i både tekstil og litografi og ved Western Academy of Performing Arts i Australia.
Hun debuterte i 1989 på Galleri Nordstrand, og har i dag en lang rekke stipend, atelieropphold og utstillinger bak seg.
Som maler holder hun på med flere forskjellige teknikker, både akryl på lerret og på pleksiglass. Hun driver også med grafikk, men i litt mindre grad.
Maleriene hennes er abstrakte, men hun arbeider med dem som i et tradisjonelt landskapsmaleri. Det er viktig for henne å beholde det spontane i streken, og streken den representerer bevegelse.
Når hun maler med akryl på lerret, bygger hun opp flatene med flere lag farge som overlapper hverandre.
Akryl på pleksiglass må vel være den mest spesielle teknikken hennes. Jeg har ikke hørt om noen andre som maler slik. Hun maler på baksiden av glassplaten og arbeider seg innenfra og ut. De forskjellige lagene overlapper og skimter igjennom. Dette er en ganske krevende teknikk som skaper et helt spesielt uttrykk. Glassplaten skaper dybde i bildet som varierer i forhold til tykkelsen på glassplaten.
Fargebruken hennes er gjennomtenkt, og hun lar ikke maleriene avgrenses av en ramme. Alle områdene trenger ikke bli fargelagt, slim at noe av det transparente blir igjen.
Hun driver også litt med grafikk, da mest litografi. Til slike trykk har hun sagt at hun foretrekker håndpressen, for da får hvert trykk små variasjoner. Derfor har hun heller ikke større opplag enn femti. Hun har også hatt forskjellige utsmykningsoppdrag.
Inspirasjonen hennes kommer fra naturen. De nonfigurative bildene hennes fanger opp det sansbare, rytmiske og bevegelige. Hun bruker sjelden konkrete landskap, men vil lede publikum inn i det abstrakte landskapsrommet hun befinner seg i.
”Jeg abstraherer en fornemmelse av virkeligheten”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar